Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – A.N.P.C.P.P.S.Romania – InfoCons in parteneriat cu Academia de Studii Economice – Facultatea Marketing a realizat un studiu cu privire la localurile din Centrul Vechi al Capitalei.
Studiul face parte dintr-un proiect de monitorizare a produselor si serviciilor comercializate pe piata romaneasca, derulat de Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania - A.N.P.C.P.P.S.Romania – InfoCons in cadrul consortiului I.C.R.T. - International Consumer Research&Testing pentru produse si servicii la standarde europene, pentru ca alegerea cetateanului consumator sa fie facuta in cunostinta de cauza.
Centrul Istoric din Bucuresti sau Centrul Vechi cum mai este numit, este probabil locul cel mai paradoxal din capitala. Pentru unii mai mult prilej de distractie, pentru altii incarcatura istorica si emotionala, dar cu siguranta cate putin din ambele pentru fiecare persoana care ajunge in aceasta zona.
Cele mai cautate strazi pentru deschiderea de localuri in Centrul Vechi sunt, in prezent, Smardan, Lipscani si Strada Franceza, acestea avand cel mai mare trafic. Totusi, atunci cand zici centrul vechi, inevitabil te gandesti la strada Lipscani. Denumirea strazii provine de la negustorii din Lipsca (Leipzig). In trecut a fost una dintre cele mai importante artere comerciale bucurestene. Cladirile, multe dintre ele ridicate in stil neoclasic si neobaroc in secolul XIX, au fost nationalizate in 1948, iar in anii 1980 autoritatile comuniste au dat locuintele spre folosire, dar au fost aduse intr-o stare avansata de degradare. Degradarea zonei a continuat si dupa anii 1990, iar actualmente se efectueaza lucrari de restaurare a zonei. Pe Strada Lipscani cea mai mare parte a localurilor sunt restaurante cu specific national, cum ar fi cel libanez, cel romanesc sau cel turcers, dar si pub-uri.
Au fost identificate 22 de unitati si au fost analizate din punct de vedere al respectarii drepturilor consumatorilor cat si a legislatiei in vigoare, rezultand urmatoarele:
- Eliberare bon fiscal automat sau la cerere
In urma studiului, se poate observa ca in majoritatea unitatilor Horeca analizate (73%) nu se elibereaza bon fiscal decat la cerere, iar in 27% din cazuri acesta a fost eliberat in mod automat fara o solicitare ulterioara. Printre unitaiile ce elibereaza bon fiscal automat se numara urmatoarele: Cafeneaua Egipteana, Entourage, The Embassy Hanul cu Tei, La Muse, Arcade Café, Curtea Berarilor.
- Informatii obligatorii afisate
Dupa cum se poate observa cele mai multe dintre unitatile analizate, intr-o proportie de 64%, dispun de afise cu informatii obligatorii de afisat pentru consumatori (ex. Numarul protectiei consumatorilor).
- Optiuni pentru persoanele cu probleme medicale
In ceea ce priveste existenta unor produse alternative pentru cei care sufera de anumite problem medicale precum alergii la diferite alimente sau prefera de exemplu zaharina in schimbul zaharului, doar in 59% dintre locatii se pun la dispozitie astfel de produse.
Studiul integral poate fi accesat AICI.
Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – A.N.P.C.P.P.S.Romania – o9atitudine ! – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor.