21 octombrie 2017

Guest post: Fotografia la evenimentele de bere

Că tot suntem pe Blog de Bere, munca noastră cea mai importantă este să urmărim brandurile de bere, evoluția pieței și pofta populației pentru bere. Iar cel mai ușor putem observa brandurile de bere urmărind conturile prin care sunt reprezentate pe social media. Așa am observat cât de mult contează fotografia, în special fotografia de eveniment, când reprezinți imaginea și interesele unui brand pe internet; vorba aia „picture or it didn’t happen”. Și cum mai toate brandurile mari de bere au o identitate în social media, au o comunitate, au activitate, contează foarte mult să aduci evenimentele și în online.

Cel mai și cel mai fain este să scoți online-ul în offline și să stai la o bere cu el, iar evenimentele de genul ăsta sunt atât de faine încât merită relatate și în fotografii. Da, un eveniment în offline este o cheltuială și o bătaie de cap, dar și când iese toată lumea vorbește despre el și despre brand. Apăi de ce să faci rabat de calitate la capitolul fotografii, când ai trudit atât de mult la celelalte detalii organizatorice?!

Fotografiile sunt singura cale de a arăta tuturor ce frumos se simte lumea în compania brandului tău. Fotografiile scriu istoria evenimentelor și rămân aievea. Cum erau scribii în antichitate de erau pe la toate evenimentele importante ca să scrie istorie pe măsură ce avea loc, așa văd eu și fotografii. Fără ei evenimentul parcă n-ar fi avut loc. Fără un album frumos care să povestească ce s-a întâmplat acolo evenimentul n-are farmec după, iar lumea uită.

Eu o gândesc așa: a economisi bani la capitolul fotografie înseamnă pierdere la nivelul întregului buget alocat. A investi banii în fotografie se traduce în câștig la nivel de buget alocat întregului eveniment. Părerea mea.

Am obținut și o părere avizată ca să nu despic firul în patru singur- Fotografia la evenimentele de bere – un guest post semnat de Adrian Holerga, fotograf profesionist de evenimente, trainer de Fotografie pentru companii  și  blogger.

Anul acesta am urmărit destul de atent activitatea brandurilor de bere pe Social Media. Și în special fotografiile postate pe conturile de Facebook, pe care le consider reprezentative în ilustrarea atmosferei evenimentelor.

Și pot spune că, în afară de vreo 3 excepții, în mare parte e un dezastru. E o piață în expansiune, toată lumea cam știe ce are de făcut, dar din exces de zel uită, sau mai bine zis nu alocă suficiente resurse, pe partea de imagine. Să îți angajezi un Social media Executive căruia să îi dai un iPhone și care să posteze poze din timpul evenimentului mi se pare o greșeală mare. De cele mai multe ori acesta nu va reuși să posteze într-o ordine coerentă imaginile, în nici într-un caz imaginile nu vor fi de o calitate satisfăcătoare și nu vor surprinde ceea ce vreți să comunicați.

Eu personal, am avut în ultima vreme cerințe la evenimente de a aduce un asistent care să se ocupe strict de a da selecții de fotografii, imediat după întâmplarea evenimentului, responsabilului de SM care să le posteze. Pot spune că această medotdă mi se poare cea mai eficientă pentru că imaginile de calitate foarte bună ajung în timp foarte scurt pe paginie de comunicare, se păstrează o ordine și o coerență a momentelor evenimentului și este exclus riscul de a posta imagini slabe din punct de vedere tehnic. Desigur, aceasta este o metodă idealistă, dar se pot posta imagini și cu o întârziere de câteva ore doar cerând fotografului o selecție la finalul evenimentului.

A doua mare problemă este fotograful amator. Acesta, cu toate că are o cameră foto de ceva vreme și a realizat câteva fotografii foarte frumoase cu floricele și apusuri, nu știe să se adapteze la un eveniment. Nu are în reflex să se poziționeze corect pentru a avea un unghi bun, nu știe să seteze camera foto foarte repede la schimbarile de iluminare, nu știe pe cine și ce anume să fotografieze și rezultatul final este cel mult satisfăcător.

Sunt foarte multe detalii și reguli ce trebuiesc respectate, mai ales când e vorba de evenimente cu bere. Sunt necesare imaginile cu atmosfera, consumatorii de bere, artiștii(dacă e vorba și de un spectacol), speakerii(dacă e cu vreo prezentare) și multe altele. Cele mai mari greșeli pe care le-am văzut și care nu cred că vă avantajează deloc sunt imaginile ce conțin minori peste tot, în public sau chiar și consumatori minori și fotografiile cu artiștii sau speakerii care lipsesc sau sunt incomplete. O altă mare problemă de care am auzit este că din totalul fotografiilor primite de client, foarte puține sunt folosibile(de exemplu: “Am primit 500 de fotografii, dar nu am putut posta decât 5”). Eu consider că ar trebui să puteți folosi peste 80% din setul de fotografii primite de la fotograf.
Ce anume trebuie să faceți când vreți să angajați un fotograf pentru un eveniment:

  • să treceți în planul inițial un buget decent pentru partea foto;
  • să cereți oferte la mai mulți fotografi specializați pe evenimente(în cazul în care nu ați mai lucrat cu nici unul ce v-a satisfăcut complet);
  • să cereți potențialilor fotografi un exemplu de eveniment similar fotografiat(dar un exemplu complet, chiar daca trebuie să analizați 1000 de fotografii, pentru a vedea dacă acesta știe să respecte brief-ul și dacă majoritatea fotografiilor sunt folosibile);
  • să comunicați un brief și să dați indicații și în timpul evenimentului, dacă este necesar;
  • să lăsați fotograful să își facă treaba și să vă bucurați de imagini de calitate la finalul evenimentului.

Nu este obligatoriu să aveți un fotograf la evenimente, se poate și fără. Doar că, în cazul în care nu aveți sau nu vă permiteți, mai bine nu postați pe conturile publice poze de o calitate foarte slabă. Eu cred că asta face mult mai mult rău decât dacă nu ați publica nimic

Despre Sorin Neagu

2 comentarii

  1. That’s my hand! And my beer: ))

  2. Ca să vezi… tu și bei bere :)))

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicatăCâmpurile marcate sunt obligatorii *

*