21 octombrie 2017

Despre alcool și cultura berii cu Andreea Pâslaru

Că tot vorbim noi toată ziulica despre bere, ne-am gândit că fain ar fi să aflăm de-ale berii taine fix de la specialiștii în domeniu. Că noi zicem toată ziua despre bere… să mai zică și berea despre bere, că reprezentați de seamă tot are.

Un excelent exemplu ca super-reprezentant al berii este Andreea Pâslaru, Sustainable Development Specialist – Corporate Affairs Romania at SABMiller. Și pentru că a reușit să ridice sprâncene destule încât să fie invitată să lucreze pentru o perioadă în Italia la Birra Peroni, ne-am zis noi c-ar fi cea mai faină treabă dacă ne-ar povesti mai multe despre cum vede berea. Andreea a fost foarte amabilă și ne-a primit întrebările cu mult entuziasm, iar răspunsurile le puteți descoperi mai jos:

[nggallery id=27]

 

Spune-ne te rog câteva lucruri despre tine, ce funcție ai acum și care este legătura ta cu berea noastră cea de toate zilele.

Lucrez în departamentul de Corporate Affairs al Ursus Breweries din 2010 ca Sustainable Development Specialist. Mă ocup de proiectele de dezvoltare durabilă ale companiei, proiecte împărțite strategic în 10 priorități, priorități care susțin activitatea noastră ca și companie și ne ajută să oferim comunității ceva palpabil, ceva care să o ajute să se dezvolte. În România, ne focusam pe trei dintre aceste zece priorități și anume descurajarea consumului iresponsabil de alcool, susținerea antreprenoriatului și dezvoltarea comunităților în care ne desfășurăm activitatea. Din aprilie, lucrez pentru o perioadă limitată la Birra Peroni, sucursala SABMiller din Italia unde mă ocup de proiectele locale de Sustainable Development.

 

Cum este să lucrezi la Birra Peroni în Roma? Cum ai reușit această performanță și cum te-ai acomodat mediului profesional din vest? Este cu mult diferit de cel din România? Ce-ți lipsește de-acasă, pe plan profesional și personal?

Lucrul aici este ușor diferit de cel de acasă pentru că în comunitatea italiană sunt mult mai puține probleme decât la noi în special în ceea ce privește consumul iresponsabil de alcool. Acasă, consumul iresponsabil de alcool este încă „€œla moda”, mai ales în rândul tinerilor și uneori și a minorilor, din păcate. Aici însă, din punctul ăsta de vedere, lucrurile par mai așezate. Italienii se bucură de o bere la terasă cu mult mai mult calm decât o facem noi, românii.
Propunerea pentru a lucra pe o perioadă limitată în Italia a venit la un an distanță de lansarea campaniei „Află-ți echilibrul” de pe www.desprealcool.ro. Anul trecut, acesta a fost unul dintre proiectele mele de suflet, în care am investit multă muncă alături de o echipă de PR și digital grozavă și împreună cred că am reușit să implementăm lucruri frumoase. Aș putea menționa aici conceptul „șoferului de serviciu” cunoscut peste graniță drept „€œdesignated driver” care în România era mai puțin cunoscut, Petre*, aplicația care te ajută să organizezi o petrecere responsabilă sau că am reușit să adunăm pe pagina noastră de facebook o comunitate de aproximativ 13.000 de fani care ne sunt alături și susțin inițiativele noastre.
De acasă nu-mi lipsesc foarte multe. Avantajul de a lucra într-o multinațională este că peste tot se aplică aceleași politici așa că trecerea de la Ursus Breweries la Birra Peroni am făcut-o fără probleme și cu un timp de acomodare destul de scurt. E interesant însă și motivant pentru tine ca și angajat și individ să observi stiluri diferite de lucru, relații diferite cu consumatorii, branduri diferite cu strategii complet diferite față de cele de acasă.

 

Cum schimbă lumea un Sustainable Development Specialist?

:) Prin proiecte construite pe nevoile specifice ale unei comunități. Cred că e nevoie să investim munca noastră acolo unde e nevoie și înainte de a porni la drum să vedem exact dacă e nevoie. Research is key all the time.

 

La începutul carierei tale ai fost Internship Trainee, Corporate Affairs la URSUS Breweries.  Cum a fost parcursul tău profesional și personal în lumea berii de atunci și până acum, cu hopuri și bucurii, învățăminte și progrese?

Poate carieră e prea mult spus în momentul de față, dar personal simt că e o mare diferență între Andreea din 2010 și Andreea de astăzi din punct de vedere profesional. Primul meu job în Ursus Breweries a fost de Internship Trainee în vara anului 2009. Lucram în departamentul de Corporate Affairs și ofeream suport managerului de comunicare internă. Un an mai târziu, cei din companie m-au recontactat și mi-au oferit un job. Așa am reînceput „să fac spumă în lumea berii”, tot în departamentul de Corporate Affairs. Astăzi, fac un pic de spumă în Birra Peroni iar mâine, cine știe?
Cred că lucrul într-o companie multinațională nu e pentru toată lumea. Te prinde sau nu te prinde. Înainte de asta am încercat și viața de agenție care a fost frumoasă însă în companie parcă e și mai frumos iar când e vorba de bere parcă totul căpăta un contur din ce în ce mai frumos.

 

Cum vezi tu berea pe piața din România? Cum se vede din afară? Ce plusuri are? Ce îi lipsește? Cum vezi piața berii din Italia și ce concluzii tragi dacă compari cele două piețe? Se pun lucrurile în mișcare mai ușor în vest?

Cred că berea face parte din cultura românească. Ieșim cu prietenii la o bere, ne uităm la un film și bem o bere, stăm seară după birou și bem o bere, vara ieșim în parcuri sau la grătar și bem o bere. Face parte din obiceiurile noastre culturale. Ce mă bucură este că publicul român iubitor de bere a început să se dezvolte, a început să cunoască berea. Dacă acum câțiva ani mergem într-un bar și ceream o bere, fără alte detalii, acum cred că știm foarte bine ce vrem, ce ne place și împărțim berea pe categorii. Suntem iubitori de nefiltrată sau suntem iubitori de bere blondă. Ne place Peroni sau ne place Grolsch. Preferăm un Ursus Premium sau un Ursus Black iar când ajungem într-un bar știm exact ce să cerem. Mă bucură foarte mult asta și cred că în comparație cu celelalte popoare iubitoare de bere era ceva ce ne lipsea.

 

Este Peroni un stil de viață? Cum vezi brandul Peroni în România acum, dar și în viitor? Ce adori la brandul Peroni? Folosesc un cuvânt ce exprimă admirație atât de puternică pentru că, pe mine unul, mă impresionează puternic romantismul italian al brandului Peroni.

Da, pentru mine clar este un stil de viață. Când spui Peroni spui Italia, spui Vivi la vita sau îți zboară gândul imediat la filmul lui Fellini, „La dolce vita”. Părerea mea e că Peroni e un brand pe care fie îl iubești, fie îți e indiferent. Nu există cale de mijloc, iar eu zic că de regulă cei mai mulți îl iubesc.

 

Ce apreciezi la prezența grupului SABMiller în România?

Capacitatea de a se comporta ca o companie națională la nivel local și o companie internațională la nivel global. E o companie care gândește local și acționează internațional.

 

Comunitatea online câștigă teren zilnic ca formatoare de opinie. În opinia ta, cât de bine ating brandurile de bere acest areal numit social media? Este berea 2.0?

Brandurile Ursus Breweries sunt prezente în social media și din câte știu sunt destul de apreciate de către consumatori. Ursus, de exemplu, interacționează cu peste 190.000 de fani pe pagina să de facebook iar Timișoreana are o comunitate de peste 100.000. Asta cred că spune clar că brandurile de bere ating social  media și că berea este și 2.0. E bine însă când berea trece din mediul online în mediul offline. Ne împrietenim online și apoi bem o bere offline. (Total de acord :D)

 

Cât de importante sunt pentru tine campaniile de conștientizare a efectelor alcoolului când nu este consumat responsabil?

Pentru mine sunt foarte importante pentru că fac parte din munca mea zilnică. Dacă mă întrebi cât de importante sunt pentru consumatori cred că în România suntem încă pe un teren neexplorat așa cum ar trebui și că va mai trece un pic de timp până când ne vom da seama cât de importante sunt aceste campanii, cât de important e să fii informat, cât de important e să știi ce se întâmplă cu corpul tău atunci când consumi alcool în exces, cât de important e să ai informațiile care trebuie atunci când cineva din familie sau dintre prieteni se confruntă cu problema consumului excesiv de alcool. Astea sunt lucrurile care ar trebui să conteze și fiecare dintre noi ar trebui să fie informat ca mai apoi să poată lua decizia care trebuie. În plus chiar cred că în viață trebuie să găsești acel echilibru între distracție și responsabilitate, de ce să regreți mai târziu, când poți să te bucuri de moment fără să exagerezi? Sper că încetul cu încetul și românii să se convingă de acest lucru.

 

Ca de la moldovean la moldovean, spune-ne ce înseamnă berea pentru tine. Există așa numita cultură a berii? Că pan´ la urma asta-i bere, nu?! Un laitmotiv al veseliei și socializării, un magnet de povești și experiențe, simbol al prieteniei, crez care apropie și rareori dezbină, numitorul comun în mai toate culturile de pe acest glob. No, cel puțin așa o vedem noi la Blog de Bere.

Berea pentru mine înseamnă veselie, înseamnă prieteni, înseamnă momente de calitate. :)
Cred cu tărie că există o cultură a berii și cred că românii încep să înțeleagă această cultură din ce în ce mai bine. E o cultură care te prinde foarte ușor și despre care vrei mereu să afli mai mult. E suficient să bei o bere și să fii un pic curios. Restul vine de la sine.

 

Ai vreun mesaj sau vreo sugestie pentru Blog de Bere și pentru cititorii săi?

Să se bucure responsabil de un URSUS rece la terasa cu prietenii. Noroc!

 

Multumim Andreea pentru interviu. You rock!  :)

 

Despre Sorin Neagu

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicatăCâmpurile marcate sunt obligatorii *

*